Kuidas õpetada last rahaga ümber käima?

„Mängides lugema” raamat tutvustab lapsevanemale, õpetajale ja lastega tegelevatele spetsialistidele laia valikut mängudest, mis aitavad kaasa lapse lugemisvalmiduse ja -oskuse kujunemisele. Kõik, mis on kooliks vaja!Vajalikud oskused omandatakse koolis.Pane laps eelkooli või mõnde üldarendavasse huviringi. septembriks oli lugemine nii selge ,et koolis luges võõrast teksti väga hästi. Kui paljud meist, täiskasvanuist, ikka niimoodi viksilt loevad! Lugemine peab olema ja on mõnus ja hubane tegevus. Ärge näidake tüdimust ühte ja sama raamatut korduvalt lugedes. Mäletan, et mul lõi ühel päeval ise pildi selgeks, taipasin, et mõistan sõnade tähendust mitte ei näe ainult tähti. abstraktsed kriipsud, mis lapsele ei ütle midagi.õpetatakse SÕNU. Lugege koos näiteks ilmateadet ja ka kõige pisem saab suurepäraselt aru, milline ilm on tulekul ja kas õue saab. Kui ema oli siis unejutu lõpetand võtsin kätte ja üritasin edasi lugeda. Jõuludeks sain aga Harry Potteri esimese ja sellega oli küll nii, et jubedalt tahtsin teada, mis edasi saab. Siduge kirjandus igapäevaeluga. Vastsin, et arven, et ei, et ega ta vast tunne veel tähtigi. Kirjad olid lihtsad, lühilausete ja suurte trükitähtedegakui laps lasteaias ei käi, on vähemalt Tallinnas võimalik tal aasta enne kooli minekut oma alukohajärgsesse kooli eelkooli minna. Laen krediidipangast. Aeg-ajalt muutsime parooli. Just läbi mängu kinnistab laps uusi teadmisi, katsetab omandatud oskusi ja valmistub suureks saama. Ärge õpetage lapsi paaniliselt lugema, sest lugema õpivad nad ühel heal päeval niikuinii. Kaasake lugemisüritusse ka vanaemad ja vanaisad, pisut vanemad õed ja vennad, kes juba oskavad lugeda.

Eesti Lastekirjanduse Keskus » Lugemaõppimise nipid

. Tavaliselt neile meeldib ette lugeda ja vanavanematel ka oma lapsepõlvest lugusid rääkida. Lapsele tuleb selgeks teha, et lugemisoskus on talle moel või teisel vajalik.mulle ei lugenud keegi raamatut ette j ano tegi tigedaks ikka küllseal raamatus olid sellised huvitavad lood. Püüdke teksti laiendada uute nüansside leidmisega, küsimuste või kommentaaridega. iga päev pool lehte lugema ,ennem välja mängima ei saanud. nosiis laps oli öeld, et minu lpas olla õpetanud. See pidi väga kiire moodus olema, agamillegipärast seda eriti ei kasutata. Sageli on lastega nii, et esimesel kahel eluaastal jäävad nad magama lauluga, seejärel mingil ajal eelistavad jutustatud lugusid ja luuletusi ning alles seejärel ettelugemist. Paigutage lapse raamatud elutuppa, mitte kabinetti vm eraldi ruumi ja sellisele kõrgusele, et ta ka ise need kenasti kätte saab. Sageli innustavad teised lapsed teie last lugema rohkemgi kui teie ise, pealegi saab sealt leida teisi raamatuhuvilisi sõpru. Ka fotosid meeldib lastele väga vaadata ja “lugeda”. Tehke ise lapsele tema raamat. Kui raamatuhuvi on olemas, tuleb lugemine üsna valutult. Lubage lapsel ise raamatuid valida, kuid suunake teda pisut enam väljakutset pakkuvate tekstideni. Siis on väga head videod, mis pole peale loetud, vaid tuleb alt lugeda. Mitte mingil juhul ärge sundige last lugemiseks laua taha toolile istuma. üsna kiiresti saadi tähed selgeks. Lugege ise lapse nähes ja uppuge raamatusse, st ärge laske end raamatu juurest nii kergesti ära meelitada. Selles vanuses võiksid õhtujutud pikemaks venida ja mõnel õhtul võite ju teie lapse “lugemist” kuulata. Ka ühe ja sama pere lapsed.Palju sõltub lapse huvist. ja ma ise ei teadnudki kus ta lugema õppis või et tal üldse tähed selged on - aga eks siiska tema koos vanemate lastega need selgeks saisai asi alguse nii, et laps tahtis pidevalt, et loeksime ette, mis lastesaade või multikas telekast tuleb. Samas pakub see ka suurematele lastele võimalust oma väikese venna või õega aega veeta, sest nad ju nii ootavad, et titaga mängida saaks. Raamatu esimese osa mängudel on rõhk häälikute kuulmisel sõnas ja tähtede õppel. Ja nii ta lugemise selgeks saigi.Tekitage esmalt huvi, lugege õhtuti raamatuid ette, vaadake koos pilte, las ta jutustab, teeb nö oma loo sellest jutust. Tuleb toetada ja julgustada, kui laps huvi tunneb, mitte sundida või asja ebameeldivaks teha. See on suurepäerane koosolemise aeg. Samas ei saa sellele lootma jääda.võta miki hiire või muud koomiksid appi. ei kirjutad sildile isa ja ütled, et on isa, talle jääb see meelde, ja kuidagi sealt see alguse sai. Väga oluline on isiklik eeskuju. See ei tähenda loomulikult, et ise kõik ette loed. laps toob postkastist kirjad ja jagab need laiali. Siis tekib vastumeelsus ja asi ei edene kuidagi. Lugege-vaadake koos ajalehti ja ajakirju. Ärge unustage ettelugemist. Mossitas, mis ta mossitas, aga tuli aabitsaga minu juurde ja palus abi. Küll aga pead ette lugema mingi osa, et huvi tekitada.Ilmselt puudub lapsel huvi sellepärast, et talle ei ole pisikesest peale raamatuid - muinasjutte ette loetud. Samuti on oluline lapsele tuttav temaatika ja lihtne sõnastus. „Kuts läks karja“, „Patsu, patsu kooki“, „Tii, tii, tihane“ on emadel enda lapsepõlvest peas, vaja on ainult need meelde tuletada. Raamatuid ei pea väikelapsel olema palju, sest kogu raamatukuhjast valib ta välja vaid mõned, mida talle korduvalt lugeda meeldib. Lapsed saavad sel kombel aimu lastekirjanduse klassikast, teisalt õpetab kirjandus last märksa tõhusamalt kui kuivad õpetussõnad. Selles vanuses lastele mõeldud lood on nii lühikesed, et see on vaid ettevõtmise asi.

Need on ilusad värviliste piltidega ja lõbusad ka, peaksid huvi tekitama. See on kasulik mitmel moel. Ometigi oleks hea luua kõik tingimused, et lapsel oleks võimalik seda loomulikku huvi üles näidata. Salmid on ette kantavad liigutuste saatel, mis päris väikestele väga meeldib ning aitab emade ja laste päeva rikastada. Lasteaias ei käinud, pidin üksi kodus olema, kuulasin Lasteraadiot ja lugesin ning maailm sai minu ees avatud. ta oli küsinud, et kas sa tunned tähti, et kes sind lugema õpetas. Vanem laps õppis ise, aga nooremaga ei saagi kuidagi otsa peale. Lastele seletatakse muidki elus ettetulevaid olukordi. Unejutud on olnud kõigile ja see tekitab huvi. Kolmandaks soovitaks sõnamänge või puuklotsidest sõnade ehitamist.Ma olin viis kui lugma õppisin. Näiteks Eno Raua “Porist” on eriti aktuaalne sügistalvisel hooajal, Ellen Niidu “Jussi suss” aitab sokid-sussid jalga saada ning pesemaminekut innustab Paul-Eerik Rummo ”Pinni ja panni“ või Ellen Niidu “Silmapesulaul”. Vahetage sõpradega lasteraamatuid, sest see tekitab juba päris noores eas raamatute üle mõtete vahetamise kombe. Lastele meeldivad ka värvikirevad reklaamlehed, kust saab õppida erinevate toiduainete ja esmatarbekaupade nimetusi. ema, isa, lapse nimi, venna nimi. Rääkige ja arutlege loetud raamatute üle, see aitab lastel lugu paremini mõista ja toime tulla tekstist saadud emotsioonidega. esimesed päevad olid väga vesised,mida edasi seda paremaks läks. Laenu taotlemisel sissetulekut ei küsita auto väikelaen. Lapsel sel juhul lihtsam õppida, kui nimetad tähti nii, nagu neid sõnas kokku loed.mnjjah, kardan,et eelkooli selline mitte lugev laps ei passi, neil seal ikka kõik lugemisebaasil. Muutke lugemine lapsele mõnusaks. Samas annab see ka teile võimaluse rääkida lapsele oma lugemiselamusest. Külastage raamatuüritusi, mida toimub kõikjal Eestis juba üsna rohkesti. Lugema õppimine ei tohiks olla lapsele tüütu kohustus, vaid lõbus ja põnev. Ühtlasi on see teile endile igakuine meeldetuletus, et laste lugemine on tähtis ja tore. Külastage koos raamatupoodi ja usaldage vahel ka lapse maitset. Ei ole ise uurinud, aga kes huvilised, võivad uurida, kas on lapsi arendav koht.Kindlasti lugema õppimisel mitte öelda "L" hääliku asemel "el," "k" tähe asemel " ka" jne. Ühel päeval teatasin aga , et lugegu ise. Tee ilusad värvilised suured sildid,kuhu on kirjutatud lamp, laud, uks jne. Lugege ka muul ajal, mitte ainult õhtul. Teda ei huvita ega ole ka kunagi huvitanud ei tähed ega lugema õppimine. Ühel päeval õde küsis, et kaa sul poissoskab juba lugeda. Tähed õppis ainult sellepärast selgeks, et arvuti parooli ja mangukoobas.ee oskaks kirjutada.

Kuidas õpetada laps lugema? -

. See annab lapsele võimaluse märku anda, millal ta tahab, et talle loetaks. Tõenäoliselt on tegemist raamatuga, millele on iseloomulik visuaalsus, piltide kiire vahetumine, tegevuse domineerimine, aga ka poeetilisus ja mängulisus. Päris vahvaid raamatuid saab lapsele ise valmistada nt jogurtipakkidest, albumist ja vanadest kaartidest või kataloogidest ja reklaamlehtedest.. Lapsed saavad aru, et kirjandus pakub ka vanemale põnevust. Ema luges unejutte ja tavaliselt olid lasteraamatutes sellised ühepeatükilised lood ja kui peatükk iga õhtu ei tekkind nagu erilist huvi, mis edasi saab, sest lugu sai läbi. Kuidas õpetada last rahaga ümber käima. Ärge keelake lastel lugedes miskit head süüa või muusikat kuulata, suurematel lastel pühapäevahommikuti raamatuga kauem voodis vedeleda. Nüüd tähti enam-vähem teab, häälib üsna korralikult, kuid ei loe. See innustab üsna tublisti, kui mitte lugema, siis vähemalt raamatuid sirvima, ja sealt pole enam ka kuigi pikk tee lugemiseni. Lastele meeldib leida ajakirja postkastist ja teada, et õhtul on suurem lugemine tulekul. Samuti poole ööni raamatuid lugeda või raamatuid õue viia. Tellige koju lasteajakiri, näiteks Täheke, kus on ehedad ja head eesti asjad kirjas

Märkused